Bg_logo_top
27.08.2012

Museer på skoleskemaet – når børn og unge bruger kunst og kultur

Hvad sker der, når børn og unge ikke er passive modtagere, men aktivt bruger kunst og kultur på museerne? En ny dansk-norsk pædagogisk fagbog undersøger, hvordan dialogbaseret undervisning på danske museer er med til at understøtte elevers aktive læringsprocesser. Den nye fagbog viser, hvordan flerstemmighed og aktiv deltagelse gør museer og kulturarv til en dynamisk størrelse og del af vores demokratiske dannelse.

Undervisning_thorvaldsens_museum_2

Bogen udkommer netop nu, hvor børne- og undervisningsminister Christine Antorini står i spidsen for udviklingen af Ny Nordisk Skole. Dialogbaseret undervisning trækker i høj grad på en nordisk tradition og et mål om at inddrage alle elever i faglige drøftelser og diskussioner. Ikke alene fordi det er spændende, men fordi det øger læringsudbyttet for alle. Samtidig giver det eleverne en oplevelse af at være involveret i det fælles kulturelle stof, som museer og kulturinstitutionerne rummer. Ny Nordisk Skole rummer visioner om et inkluderende uddannelsessystem, der rækker ud over klasselokalets rammer. Museumsrummet kan være sådan et nyt undervisningssted.

Museumspædagogik

Bogen Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum går helt tæt på praksis og ser på, hvordan museumsundervisere på syv danske kunstmuseer møder børn og unge. Gennem varierede undervisningsformer, aktiv elevdeltagelse og med udgangspunkt i kunsten kan man opleve, hvordan eleverne bliver engagerede i diskussioner om fx historie, bæredygtighed og identitet. Temaer, som har relevans for deres fag og for deres engagement i det samfund, de er en del af. På Statens Museum for Kunst arbejder eleverne fx med identitetsbegreber ud fra dansk guldalderkunst, samtidskunst og elevernes egne fotografier. Og på Thorvaldsens Museum sætter eleverne nye ord til de klassiske værker og oplever, hvordan de selv kan sætte dagsordenen for, hvordan kunst kan diskuteres.

Om forfatterne

Bogen er skrevet af Olga Dysthe, professor i pædagogik ved Universitetet i Bergen og bl.a. forfatter til bogen Det flerstemmige klasserum, Nana Bernhardt mag.art. i kunsthistorie og undervisnings- og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten på Statens Museum for Kunst og Line Esbjørn, lærer og undervisnings- og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten på Thorvaldsens Museum.

Bogen, som er støttet af Kulturstyrelsen og Fonden for Dansk-Norsk Samarbeid, udkommer på dansk og norsk og udgives i Danmark af Skoletjenesten på Sjælland og forlaget Unge Pædagoger. De syv deltagende museer er ARKEN, Designmuseum Danmark, J. F. Willumsens Museum, KØS – Museum for kunst i det offentlige rum, Nikolaj Kunsthal, Statens Museum for Kunst og Thorvaldsens Museum.

Skrevet om bogen

”Uundværlig! Et referenceværk for alle, der arbejder med børn og unge på kunstmuseer. Skarp, grundig og informativ.”
- Line Daatland, inspektør ved Kunstmuseerne i Bergen

”En af de mest inspirerende og fagligt interessante bøger, jeg længe har læst, med et indhold, der har relevans langt ud over museumspædagogikken. Meget opildnende læsning!”
- Ove Eide, lektor i norsk og mediefag samt udviklings- og fornyelsesleder ved Firda videregående skole

Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum
Forfattere: Olga Dysthe, Nana Bernhardt og Line Esbjørn.
256 sider med farveillustrationer.
Pris: 198 kr.
Køb bogen på Skoletjenestens hjemmeside: http://vetus.skoletjenesten.dk/sider/Boeger/kunst.html

Mød os på

Facebook Instagram Trip Advisor