Spring navigation over
Bugten ved Napoli med Vesuv i udbrud set fra en grotte, B180

Forklaring

  • I løbet af de 4-5 måneder Dahl i 1821 befandt sig i Rom, malede han ifølge egne optegnelser 28 malerier, bl.a udført på grundlag af skitser udført i Napoli. Hele 10 af dem købte Thorvaldsen, og måneskinsstykker fra Napolibugten må have haft hans forkærlighed. 4 af disse nattebilleder har vulkanen Vesuv, som deres romantiske fikspunkt: fjernt flydende på det sølvgrå vand og ved sin ild og røg forbundet med selve verdenssjælen. Fælles for malerierne er placeringen af mennesker i maleriets forgrund. De er i sikkerhed for naturens kræfter, men med fornemme pladser til det ophøjede, måneskinsbelyste natursceneri og vi, uden for maleriet, tildeles de næstbedste pladser. Dahl var født i det dengang danske Bergen og uddannede sig på Kunstakademiet i København 1811-18. Den afdøde professor Jens Juels landskabsmalerier fik stor betydning for ham, ligesom han med stor interesse studerede de unge kunstneres hjemsendte værker fra Rom, særligt Eckersbergs. I Rom mødte Dahl Thorvaldsen og i et brev hjem skrev Dahl, at han i Thorvaldsen havde fundet en god ven og et herligt menneske. At sympatien var gensidig er de mange Dahl-erhvervelser fra året 1821 det bedste vidnesbyrd om.

Motiv / Tema