Spring navigation over
Madonna addolorata, E1173

Forklaring

  • Smertelig, det er den danske oversættelse af det italienske addolorata. Madonna addolorata har Friedrich Rehberg skrevet på sit litografi. Til beretningen om Jomfru Maria hører en række situationer, som går under betegnelsen Marias syv sorger. De syv sorger blev indstiftet som en kirkefestival af synoden i Køln i 1423. Og som motiv for billedkunsten var de syv sorger særligt populære i 1500-tallet, og de var især populære nord for Alperne. I dette litografi derimod, er Jomfru Marias hoved taget ud af sin sammenhæng. Desto mere påtrængende synes det emotionelle aspekt. Rehbergs Madonna addolorata er en detalje som hører hjemme i Rafaels maleri, hvor Kristus falder på vej til Golgata. Et maleri som i sin tid blev bestilt til klosteret Santa Maria dello Spasimo i Palermo, men som nu befinder sig i Madrid. Marias smerte, som i Rafaels maleri optræder som et bimotiv, er hos Rehberg forvandlet til hovedmotiv. Det samme gør sig gældende med hensyn til hovedet af Simon, som Rehberg også har stukket (inv.nr. E1172). Simon var ham som blev tvunget til at bære Jesu kors. Begge hoveder kan ved nærmere iagttagelse genfindes i to kobberstik i Thorvaldsens Museums samlinger, som gengiver hele Rafaels Kristus falder på vej til Golgata: Domenico Cunegos kobberstik (inv.nr. E474) og Paolo Toschis kobberstik (inv.nr. 1065).

Mål

  • Højde (lysmål) 280 mm
  • Højde (passepartout) 650 mm
  • Skala / Format

    Højformat
  • Højde (papirmål) 433 mm
  • Bredde (passepartout) 500 mm
  • Skala / Format

    Højformat
  • Bredde (papirmål) 336 mm
  • Bredde (lysmål) 200 mm
  • Indskrift / Påskrift / Mærkat

    Fr. Rehberg fec. / MADONNA ADDOLORATA