Spring navigation over
Sankt Hieronymus' Madonna (Il Giorno), E562

Forklaring

  • I år 386 bosatte kirkefaderen Hieronymus (342-420) sig i Betlehem. Over de næste mange år oversatte han Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente til latin. Det er hans oversættelse, som elleve århundreder senere blev erklæret for den officielle oversættelse af Bibelen ved kirkemødet i Trento, kaldt Tridentinerkonciliet. På kobberstikket ser man, at engelen bagved Hieronymus holder en bog op til beskuelse; det er Bibelen. Correggio(1494-1534), som malede altertavlen Sankt Hieronymus’ Madonna, har desuden afbildet Hieronymus med en skriftrulle i hånden. Hieronymus’ rolle i billedet har nærmest tilskuerens karakter. Han træder ind i motivet fra venstre og bliver præsenteret for de to Mariaer og Jesusbarnet som er placeret under en baldakin og afbildet med et landskab i baggrunden. Correggio udførte altertavlen på en privat bestilling til Ottaviano Bergonzis sidekapel i kirken Sant’Antonio i Parma. Bergonzi tilhørte en af tidens mest indflydelsesrige familier i byen. I det hele taget blev det et vendepunkt i Correggios karriere da han flyttede til Parma. Frem for alt fik han mange opdrag fra kirken.

Mål

  • Højde (pladerand) 700 mm
  • Højde (papirmål) 910 mm
  • Bredde (pladerand) 455 mm
  • Bredde (papirmål) 645 mm
  • Indskrift / Påskrift / Mærkat

    Antonio Alelgri detto il Correggio dipinse / Mauro Gandolfi disegnò ed incise. / SE IN OPRE DI PENNEL, DIVINO INGEGNO / TI SOLLEVASTI ALL'ULTIMO DEL ARTE; / VALGAMI, CHE SI ETERNI IN QUESTE CARTE / DELLA MAGGIOR TUA PROVA IL CHIARO SEGNO / Giuseppe Vallardi / Il Correggio / L'Originale pittura è nell'Accademia ducale di Parma / Pietro Tanner impresse nella calcografia dell'edotore. / Pubblicata in Milano presso Pietro e Giuseppe Valardi Cont.a S.Margherita No.1101. l'anno 1826