Spring navigation over
Maria med barnet, E564

Forklaring

  • Giovita Garavaglias kobberstik gengiver Rafaels maleri af Maria siddende på en stol – ”segiola” på italiensk – eller en slags trone, med Jesusbarnet på skødet. Stolpen i forgrunden er et hjørne på Marias stol. Den rumlige virkning i Rafaels (1483-1520) maleri er påfaldende. Jesusbarnets albue er voldsomt forkortet, og Marias overarm er fortegnet. Man får et indtryk af, at billedfladen buer udad.
    Billedet illuderer tidens spejle. De buede ligeledes udad; de var konvekse. Spejle var endnu sjældne. Og spejle blev af tidens teologer anset som en lignelse på det guddommelige, og mere præcist på Marias jomfruelighed. Eftersom lyset kan trænge ind i spejlet uden at beskadige det, forestillede de sig Jomfru Maria som spejlet og Gud som lyset. Og deraf spejlet som en lignelse på den ubesmittede undfangelse. Rafael malede et stort antal Madonnamotiver. Dog er kun ganske få af disse cirkulære.

Mål

  • Højde (pladerand) 505 mm
  • Højde (papirmål) 542 mm
  • Bredde (pladerand) 455 mm
  • Bredde (papirmål) 485 mm
  • Indskrift / Påskrift / Mærkat

    Raffaello d'Urbino dipinse / Samuel Jesi disegno / Giovita Garavaglia inscise 1828 / A Sua Altessa Imperiale e Reale / L'ARCIDUCA LEOPOLDO II GRANDUCA DI TOSCANA / Luigi Bardi D.D.D. / Firenze presso L'Editore Luigi Bardi Caleografe Borgo degli Albizzi
  • Type

    Påskrift