Haller von Hallerstein gengiver et af de otte, næsten identiske malerier som Friedrich Rehberg (1758-1835) malede, hvor vinguden Bacchus lærer kærlighedsguden Amor at stampe druer. Amor har lagt sine pile fra sig på jorden. Han er trådt op i den antikke sarkofag til Bacchus. Og druesaften, som skal blive til berusende vin, strømmer ud igennem sarkofagens løvehoveder og ned i de to antikke kander. I sin kurv bærer Bathyllos stadig flere druer hen til dem.
Rehbergs kobling mellem kærlighed og vin har sit forlæg i den græske digter Anakreons (ca. 582-ca. 485 f..Kr.) 17. sang. Hos Rehberg er det antikke digt og de antikke rekvisitter sat ind i et landskab. Og vegetationen kan synes tysk frem for italiensk eller græsk. Figurerne i Thorvaldsens relief (inv.nr. A413), hvor Amor og Bacchus også stamper druer, har meget til fælles med Rehbergs figurer. Men landskabet viser, hvordan Rehberg, i modsætning til Thorvaldsen, søgte at forene antikke elementer med erfaringer fra hverdagens liv.