Bg_logo_top

ELMGREEN & DRAGSET

22. juni 2011 – 29. januar 2012

Udstillingen med den internationalt anerkendte kunstnerduo Elmgreen & Dragset var et skævt og veloplagt nysyn på Thorvaldsen i dag.

I en serie fotografiske værker havde Michael Elmgreen (f. København 1961) og Ingar Dragset (f. Trondheim 1969) inviteret Thorvaldsen til gæsteoptræden på samtidskunstscenen, og museet gjorde med udstillingen af de otte værker gengæld ved at invitere offentligheden til den første, samlede præsentation af billedserien nogensinde.

Thorvaldsens skulpturer – nu med underbukser, sokker og rygsæk
Elmgreen & Dragset har i deres store fotografier (H: 200 cm x B: 149,5 cm) iklædt Thorvaldsens skulpturer forskellige beklædningsgenstande. I værket ”Mercury (Socks)” ses Thorvaldsens skulptur ”Merkur som Argusdræber” i sportsstrømper med blåstribet ombuk og svedbånd om det ene håndled, i ”Jason (Briefs)” ses skulpturen ”Jason med det gyldne skind” iført hvide underbukser, og ”Adonis (Backpack)” viser Thorvaldsens skulptur ”Adonis” med rygsæk på.

Det erotiske

På Thorvaldsens Museum er det erotiske ikke et fremmed element. Museet er fyldt med skulpturer af nøgne kvinder og mænd. Det bemærkes uden tvivl af mange gæster, men de færreste lader sig mærke med noget. Fnis og hvisken i krogene hører man næsten kun fra de børn, der besøger museet. De voksnes manglende reaktion skyldes dog nok ikke alene gode manérer. En vigtig grund er uden tvivl også, at figurernes kølige marmornøgenhed er så ideal og så klassisk stiliseret, at den næsten virker som en dragt i sig selv. Men med skulpturernes nye beklædningsgenstande, kalder Elmgreen & Dragset erotikken frem af den gamle mesters marmor. De iscenesætter det erotiske begær ved at fremhæve afklædningen som en latent mulighed.

Skulpturerne på museet er af begge køn, men kunstnerne har konsekvent forbigået skulpturer af hunkøn. Deres opmærksomhed har ensidigt været rettet mod skulpturer af deres eget køn. Er man fortrolig med Elmgreen & Dragsets kunst overrasker det ikke, at det er mænd, som de har sat fokus på: for det første lægger kunstnerne ikke skjul på deres homoseksualitet, og for det andet har deres projekter gennem årene udmøntet sig i en del værker, der tematiserer kønsidentitet og seksualitet.

Provokerende – men ikke respektløs

Når Elmgreen & Dragset skaber nye værker ud fra Thorvaldsens skulpturer, kommer der en seksuel tvetydighed i spil, der ikke kan undgå at udfordre hævdvundne opfattelser af den klassiske kunst. Som sådan kan Thorvaldsen-serien opleves som provokerende overfor den kanoniserede billedhuggers værk, men respektløs er den ikke. Idéen med at forsyne skulpturerne med accessories er helt i tråd med Thorvaldsens egen praksis; hans skulpturer identificeres netop ved deres accessories (eller attributter, som det hedder i kunsthistorien): Amor ved bue og pil, Ganymedes ved kande og skål, osv. Elmgreen & Dragset taler altså i en vis forstand samme sprog som Thorvaldsen, og heri ligger en solidaritet med den ældre kollega – en kærlighed til ham.

Udstillingen var arrangeret af museumsinspektør William Gelius.

Læs mere om kunstnerne og se flere værker her.

Elmgreen & Dragset, 2009
Elmgreen & Dragset: Jason (Briefs), 2009.

Elmgreen & Dragset, 2009
Elmgreen & Dragset: Mercury (Socks) 2009.

Elmgreen & Dragset, 2009
Elmgreen & Dragset: Adonis (Backpack),
2009.

Alle fotos:
Courtesy: Galleri Nicolai Wallner.

Mød os på

Facebook Instagram Trip Advisor