THORVALDSENS MUSEUM ER NU EN GRØN ATTRAKTION
Københavns Museum, Thorvaldsens Museum og Nikolaj Kunsthal modtager den eftertragtede miljø-certificering ’Green Attraction’.
Green Attraction er en miljømærkningsordning for danske attraktioner herunder museer og kunsthaller. At blive certificeret som Green Attraction-attraktion kræver, at man arbejder på at reducere sit CO2 udslip og lever op til bestemte krav inden for bl.a. vand- og energiforbrug og affaldssortering. Derudover stiller det krav til institutionernes miljøledelse, medarbejderinddragelse, indkøbspolitik, samt udvalg i museumscafeer og butikker. For museer gælder der også særlige krav til arbejdet med bl.a. udstillinger, magasin og kureropgaver.
De tre københavnske institutioner er en del af museumsklyngen Kunst & Historie, Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune, der gennem en ambitiøs miljø- og indkøbspolitik har som erklæret mål at nedsætte de kommunale institutioners energi- og ressourceforbrug.
”Bæredygtighed har været et fokusområde for os i 2024. Green Attraction er en dejlig anerkendelse af det arbejde, vi har gjort, men også – og måske endnu vigtigere – en vigtig trædesten for os alle i det fortsatte arbejde mod den grønne omstilling. Det har været en øjenåbnende proces for både ledelse og medarbejdere, og engagementet og ambitionerne om at blive mere bæredygtige stopper ikke med certificeringen.”, siger Marius Hansteen, museumsdirektør, Kunst & Historie.
Samtidig med at arbejdet med Green Attraction gik i gang, søsatte Kunst & Historie ved årets start det landsdækkende projekt ”Cirkulære Udstillingspraksisser”, der giver konkrete bud på, hvordan udstillingsbranchen kan indtænke cirkulære systemer og designprincipper i det daglige formidlingsarbejde. Erfaringerne herfra vil næste år blive udbredt bredt i branchen i samarbejde med Museernes Grønne Akademi.
Nikolaj Kunsthals har desuden sammen med Statens Kunstfond bidraget til udvikling af en dansk version af Creative Green Tools, og Københavns Museum er både del af et større projekt om udvikling af klimaneutrale magasiner og har medvirket i det meget omtalte projekt ”CopenPay”, der nudger byens turister til en mere bæredygtig adfærd.
Fakta om Green Attraction
· Green Attraction er etableret i samarbejde mellem Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA), Organisationen Danske Museer (ODM), Foreningen af Forlystelser i Danmark (FFD), Videnspædagogiske Aktivitetscentre (VPAC) og HORESTA.
· Horesta lancerede Green Attraction i 2022, som fokuserer særskilt på attraktioner.
· Green Attraction belønnes til attraktioner, der gør en ekstra indsats for at være grønne og passe på miljøet. Alle attraktioner med Green Attraction skal opfylde en lang række kriterier om miljøvenlig drift.
· En attraktion med Green Attraction minimerer forbruget af kemikalier, sænker energi- og vandforbruget, sikrer en god og forståelig affaldssortering.
· De mærkede attraktioner skal alle dokumentere, at de lever op til kriterierne og gennemgå kontrolbesøg inden tildeling – og bliver løbende motiveret til at gøre mere og kontrolleret regelmæssigt med opfølgende besøg.
Kontakt:
Marius Hansteen, museumsdirektør, chef for Kunst & Historie. Mobil: 21171578 / marius.hansteen@kk.dk
Anders Eske Laurberg Hansen, projektleder, Kunst & Historie. Mobil: 40788373 / XV7V@kk.dk