Spring navigation over
Amors og Psyches bryllupsfest, E828

Forklaring

  • John Gibson (1790-1866) var for briterne, hvad Thorvaldsen var for danskerne; Gibson var den betydeligste af tidens britiske billedhuggere, og – som Thorvaldsen – var han bosat i Rom fra sine tidlige, produktive år. Gibson har fortalt, hvordan kunstnerne i Roms internationale kunstnermiljø aflagde besøg i hinandens værksteder. Og hvordan der ved disse lejligheder blev givet konstruktiv kritik på igangværende arbejder. Han modellerede aldrig et arbejde uden at konsultere Thorvaldsen og andre kunstnere, og han havde altid stort udbytte af denne praksis. Gibson beundrede sine læremestre, først Antonio Canova (1757-1822) og derefter Thorvaldsen. På samme måde som sine læremestre var Gibson desuden inspireret af antik græsk kunst. Det præger hans fremstilling af menneskekroppen – også i relieffet Amors og Psyches bryllupsfest, som Domenico Marchetti har haft som forlæg til sit kobberstik. Gibson mente, at når kroppen skjules under frakke og bukser er den ikke et værdigt emne for billedhuggerkunsten. Også blandt Thorvaldsens danske elever blev spørgsmålet om såkaldte ”buksemænd” rejst. Det vil sige mennesket fremstillet som den nøgne menneskekrop og mennesket iført antikke kostumer kontra mennesket iført samtidens klædedragt – ”buksemænd”.

Mål

  • Højde (pladerand) 285 mm
  • Højde (papirmål) 370 mm
  • Bredde (pladerand) 965 mm
  • Bredde (papirmål) 1.060 mm
  • Indskrift / Påskrift / Mærkat

    J. GIBSON R.A. INV. ET DIS. ROMÆ / D. MARCHETTI INC. / THE NUPTIAL FEAST OF CUPID AND PSYCHE. / ON THE CHIEF COUCH SAT CUPID, AND TO HIS BOSOM PRES[S]ED THE LOVING PSYCHE / TO THE SWEET MUSIC OF APOLLO'S LYRE; VENUS DANCED WITH GRACEFUL STEP. / APULEIUS. / To the Cav.r. Thorwalsten / with mr. Gibson's regards
  • Type

    Påskrift

Kildebelæg / Litteratur