Gulve og geometri
Målgruppe: 2. - 4. klasse
Matematik er så meget mere end at lægge til og trække fra.
Matematik er også æstetik.
I dette forløb arbejder eleverne med de smukke geometriske og symmetriske farvekombinationer på museets mosaikgulve.
Matematik er også æstetik.
I dette forløb arbejder eleverne med de smukke geometriske og symmetriske farvekombinationer på museets mosaikgulve.
Mod forudbestilling uddeles tegnearkene gratis til dette forløb.
Bemærk at besøget foregår uden formidler fra museet, og at I derfor selv skal sætte eleverne i gang med opgaverne.
Forløbet består af et opgaveark pr. elev, der udleveres i fronten på museet, når I ankommer. Her får I også at vide, hvor på museet I finder de gulve opgaverne forholder sig til. Eleverne kommer til at være fordelt i 3-4 forskellige rum på museet.
De forskellige opgaveark består af en påbegyndt gengivelse af et af mosaikgulvene. Eleverne skal der ud fra finde frem til det geometriske mønster og fortsætte gengivelsen. Udover de opgaveark, der knytter sig til et specifikt gulv, er det også muligt at udfylde et ark, hvor eleverne ikke skal afkode men selv skabe nye mønstre.
Besøget ligger op til et forløb om, hvor og hvordan matematikken viser sig i alle mulige former for mønstre og vi anbefaler, at man før eller efter besøget går på mønsterjagt i naturen og arkitekturen i både stor og lille skala, f.eks. på vejen til eller fra museet.
Bemærk at besøget foregår uden formidler fra museet, og at I derfor selv skal sætte eleverne i gang med opgaverne.
Forløbet består af et opgaveark pr. elev, der udleveres i fronten på museet, når I ankommer. Her får I også at vide, hvor på museet I finder de gulve opgaverne forholder sig til. Eleverne kommer til at være fordelt i 3-4 forskellige rum på museet.
De forskellige opgaveark består af en påbegyndt gengivelse af et af mosaikgulvene. Eleverne skal der ud fra finde frem til det geometriske mønster og fortsætte gengivelsen. Udover de opgaveark, der knytter sig til et specifikt gulv, er det også muligt at udfylde et ark, hvor eleverne ikke skal afkode men selv skabe nye mønstre.
Besøget ligger op til et forløb om, hvor og hvordan matematikken viser sig i alle mulige former for mønstre og vi anbefaler, at man før eller efter besøget går på mønsterjagt i naturen og arkitekturen i både stor og lille skala, f.eks. på vejen til eller fra museet.
Bemærk at I selv skal medbringe farveblyanter - og ingen tuscher da vi skal passe godt på museet.
Læs mere i vedhæftede info-ark.
Læs mere i vedhæftede info-ark.
Varighed: 60 min.
Pris: Gratis når det bookes her på siden.
(0. - 1. klasse er også velkomne, men opgaverne kan være lidt svære for denne aldersgruppe)
Book forløbet
Information
Download PDF - Information ved besøg på Thorvaldsens Museum (Grundskolen)
Download PDF - Information Gulve og Geometri
Pris: Gratis når det bookes her på siden.
(0. - 1. klasse er også velkomne, men opgaverne kan være lidt svære for denne aldersgruppe)
Book forløbet
Information
Download PDF - Information ved besøg på Thorvaldsens Museum (Grundskolen)
Download PDF - Information Gulve og Geometri